Undersök kabelanslutningarna vid startmotorn och batteriet (polskorna). Byt ut eventuella skadade kablar och/eller anslutningar. Mät batteriets polspänning vid belastning. Ett fulladdat batteri mäter 12.7V och ska inte gå under 11.0V vid belastning om det är plusgrader ute. Kontrollera att spänning 12.7V finns på anslutning 50 (kabeln från startnycken) vid startmotorn. Är spänningen för låg (under 11.0V) räcker inte strömmen till solenoiden och det händer ingenting. Felsök kabeln och dra en ny om det behövs. Vanliga fel är pressningen vid kabelskon samt kabelgenomföringen vid torpedväggen. Är kabeln hel hela vägen brukar problemet ligga i tändningslåset. Byt tändningslås eller bakstycket. TIPSEn mycket enkelt och snabbt test är att vrida tändningsnyckeln till det första steget, sätt på dina helljus. Om det lyser bra har batteriet har gott om laddning och det är ok. Om dina strålkastare lyser svagt är batteriet dåligt och måste kontrolleras eller bytas ut. Om man har oturen att bilen inte vill starta och startmotorn inte fungerar som den skall eller inte alls kan man tyvärr inte utgå från att startmotorn är problemet. Startmotorn är bara en del i kedjan för att starta bilen, de andra delarna är batteriet, kablar att överföra strömmen samt de kontakter som skall slutas vid start. |
FELORSAK | KOMMENTAR | ÅTGÄRD |
1. Cellfel i batteriet | låt expert mäta | Byt batteri |
2. Urladdat batteri | låt expert mäta | ladda och avhjälp laddproblem |
3. Larmets startspärr | problem med eftermonterade larm | koppla ur startspärr |
4. Dålig jordning av motor | mät spänningsfall vid belastning | byt jordfläta/kabel |
5. Dålig tändlåskontakt | mät spänningsfall vid startförsök | byt tändlåsdelar |
6. Lösa/oxiderade batteripoler | lätt att se! Oxid är vit | byt/dra åt |
7. Glapp hylsa på start “50” | kabeln från tändlåset | byt hylskontakten |
8. Sliten startkrans | kolla med borttagen startmotor | byt startkrans |
En kommentar till de eftermonterade larmens problem med underdimensionerade starspärr. Den enda som verkar tillräckligt dimensionerad är Car-Guard, övriga får efter en tid problem med spänningsfall till “50” anslutningen på startmotorn |