GAMLA BILAR, KÖRBARHET & KÖRGLÄDJE

Som bilentusiast tycker man naturligtvis om att köra sin hobbybil och känna att allt fungerar som det ska.

Två viktiga saker att tänka på är bilens startsystem och laddningssystemet.
Nar det gäller startsystemet är en viktig faktor att bilen startar vid alla tillfällen. Därför är en modern startmotor en viktig komponent. Original startmotor pa en 50-60 tals bil med 4-5 liters motor har samma styrka som en startmotor till en modern bil med 1 liters motor.

De startmotorer X-parts säljer är fabriksnya och av modern konstruktion, oftast baserade på startmotorer till USA bilar från 2000 talet. Installerar du en av vara moderna startmotorer får du mer snurr pa starten helt enkelt.

Om du besöker vår hemsida finns det en hel del tips på hur du kollar kablar och annat som berör startsystemet. Tänk också på att om du har höjd kompression, hårda ventilfjädrar eller andra saker som gör motorn trögare att dra runt, måste du montera en startmotor som inte innehåller plastdrev. Vissa originalstartar från 90-00 talet har plastdrev.

Laddningen är också viktig att uppdatera. Pratar vi 50-60 tals bil igen så har dessa upp till mitten på 60 talet en likströmsgenerator som original utrustning, åren därefter en lågladdande växelströmsgenerator. Behovet av laddström i bilar har förändrats genom åren. Vi kör på halvjus dygnet runt, lyssnar på modern högeffekts stereo och kanske också kör på tomgång  när vi cruisar. En likströmsgenerator laddar inget på tomgång ! En modern generator pa c:a 100A laddar 40-50A på tomgång.

En annan ofta förbisedd ändring som skett genom åren är laddningsspänningen. På 50-60 talet var laddningsspänningen 13,6- 13,8 Volt. Moderna generatorer har c:a 14,4 Volt. De batterier som säljs nu kräver den höga laddspänningen för att fyllas helt. Med andra ord, om du har en likströmsgenerator och modernt batteri har du ingen laddning på tomgång och ett batteri som aldrig har fulla kapaciteten. 

Kontakta oss på X-parts om du behöver en fabriksny modern generator med rätt laddspänning för moderna batterier.

Vridmoment (torque) är förmågan att övervinna roterande motstånd. Hög kompression, stor cylindervolym, tät motor, mekanisk kompressor och andra faktorer medverkar till högt roterande motstånd – och det krävs vridmoment för att övervinna denna. Tyvärr är startmotorers effekt angivna i kilowatt. Detta är ett mått på dess vridmoment och varvtal i kombination.

Startmotorer, liksom motorer, har olika effektkurvor. Vissa har en maximal effekt på en relativt högt varvtal med lite vridmoment. Medan andra producerar mer vridmoment på lägre varvtal. För en modifierad motor är vridmomentet viktigast, eftersom en den har mer roterande motstånd än standard motor. Därav kan effekt i kW vara förvirrande eftersom två startmotorer med samma effekt i kilowatt kan ha mycket olika vridmoment vid olika varvtal.

Motorn kräver ett visst mått av vridmoment när du startar den. När moment behovet är större än vad startmotorn presterar, slösas den ökade strömmen bara bort i värme och startmotorn blir överhettad och till slut havererar. Det viktiga är att använda en startmotor som har en effekttopp vid ett högt vridmoment. Då skapas en reserv då startmotorn har vridmoment egenskaper kan hantera det ökade behovet utan överhettning.

Flera andra faktorer påverkar startmotorns prestanda. Spänningen (Volt) är mycket viktigt. Kolla kablage och säkerhetsbrytare. Under hård belastning ökar spänningsfallet i för tunna eller undermåliga kablar och dåliga sökerhetsbrytare. Den inre resistansen i batteriet själv resulterar i minskad spänning till startmotorn. Använd batterier med låg inre resistans på omkring 1000CCA , eller ännu bättre, spiral cell AGM-batterier som Optima. 16 Volt batterier är också en bra lösning.

När du köper en High-torque startmotor får du en dyno blad som visar den exakta resultatet för just din startmotor.

SKA JAG ANVÄNDA EN VÄRMESKÖLD?

Det är inte nödvändigt, men det är inte en dålig idé.

VARFÖR ÄR KABLAR OCH BATTERI SÅ VIKTIGT?

Startmotorkretsen drar upp till 500 ampere, beroende på startmotorn, motorbelastningen, och batteriets kondition. Denna kraftiga ström belastar ALLA komponenter i startkretsen, batteri, batteripolerna, batteribrytare, kablar, inklusive jordanslutning, och eventuella fjärr solenoider. Problem med dessa komponenter är svåra att hitta eftersom de verkar bra vid vila eller under en lätt belastning, men genererar högt motstånd under tung belastning. Resultatet kommer att bli låg spänning på startmotorn under startförsök. vilket resulterar i sämre prestanda och ökad inre värme i startmotorn. Med tiden kommer detta att leda till att startmotorn går sönder. Spänning mätt vid start under roterande startmotor bör alltid vara över 9.5VDC.

VAD GÖR JAG MED DEN KABEL SOM GICK TILL “R” TERMINAL PÅ DEN URSPRUNGLIGA STARTMOTORN?

Om bilen har förkopplingsmotstånd till tändspolen (bara original brytarsystem) kan man genom att
använda vårt diodkit 60004, Detta diodkit behövs endast i undantagsfall i dem allra flesta fall kan man
köra utan förkopplingsmotstånd.

DREVET ÄR ALLTFÖR LÅNGT BORTA PÅ MIN 74204 ELLER 74404. VAD GÖR JAG?

74204 och 74404 framgaveln ha två mellanlägg. För att avlägsna dessa shims, ta bort blocket från startmotorn genom att ta bort de tre bultarna, ta bort schimsen och montera tillbaka framgaveln på startmotorn. Detta kommer att öka drevets utslag med 1/16 “ungefär.

VARFÖR FÖRSTÖRS STARTDREVET EFTER NÅGRA MÅNADER?

Om startdrevet skadas på detta sätt, är den för långt från startkransen. Om det inte finns några schims installerade måste framgavel fästet fräsas ned. Eventuellt shimsa bara den yttre monteringsbult. Detta kommer att vrida starten mot kuggkransen.

En annan möjlighet är att kuggkransen är orund, äggformad. Detta är särskilt möjligt med nya, billiga kuggkransar. Kontrollera att startdrevet är i rätt ingrepp på minst 6st olika ställen runt kuggkransen.

JAG PROV MONTERADE STARTEN OCH MÄRKTE ATT DREVET LIGGER KVAR I INGREPP UTAN ATT MOTORN STARTADES. VARFÖR?

Det är normalt att en reduktionsväxel start att hänga i kuggkransen när motorn dras runt men inte startar. Direktdrift (äldre typer) startar gör inte detta eftersom de kan rotera den lilla mängd som krävs för att dra tillbaka drevet. Nedväxlings startars drev dras tillbaka i denna situation på grund av motståndet i utväxlingen. Den lilla mängden rotation nödvändigt att dra tillbaka drevet förstärks i utväxlingen inuti starten, vilket kräver fyra till fem gånger den rotationen i nedväxlingen inuti startmotorn. Allt denna extra rörelse resulterar i drevet kvar i kuggkransen tills motorn startar.

VARFÖR SLÄPPER INTE DREVET KRANSEN EFTER NYCKELN SLÄPPTS?

Detta är ett vanligt klagomål på Ford permanentmagnet startar. även om det kan förekomma på alla permanent magnetstartar med de rätta förutsättningarna. Denna situation uppstår när tillslags terminal på startern är “Byglad” till batteriterminalen på startern och en extern startsolenoid används. Permanentmagnet startar kan faktiskt producera ström om de drivs från en extern källa (dvs startern kommer att fungera som en generator när motorn tänder och börjar snurra). Den ström som alstras i starten under denna sekund eller två kommer att strömma från batteri anslutning på startmotor till tändlås och hålla solenoiden i dragläge. Detta gör att 1-2 sekunders fördröjning i dragläge i solenoid och ge ett irriterande ljud. Lösningen är att koppla startern som original dvs. inte bygla, det kommer att säkerställa att när startnyckeln släpps så släpper start solenoid.

VARFÖR SKILJER DET PÅ STARTMOTORER TILL AUTOMAT OCH MANUELL FORDAR?

Anläggningsytan på Ford starter görs med olika dimensioner för manuella och automatiska växellådor. Detta gör att man inte kan montera fel startmotor för att dem ser snarlika ut men har olika drevutstick. Om starten inte passar i hålet i mellanplattan, indikerar detta att man antingen fel start eller fel mellanplatta i bilen.

HUR VÄLJA RÄTT STARTMOTOR

VRIDMOMENT (TORQUE)

Vridmomentet är den viktigaste faktorn när du ska välja startmotor. Startmotorn måste kunna dra runt motorn, och gör det utan att överhettas. Eftersom startmotorn inte kan ha för mycket vridmoment, fungerar en med 200 ft.lb. vridmoment på nästan alla fordon. En bra tumregel är att om du har mer är 12:1 i kompression bör använda en start med 200 ft.lb. För motorer mellan 10,5:1 upp till 12:1 ska använda minst en på 180 ft.lb. Om du har 10,5:1 och lägre kan du ta en 160 ft.lb. startmotor.

En sak att tänka på är att vridmomentet kurvan på en startmotor är beroende på konstruktionen. Hög spännings batterier med låg inre resistans (ohm) påverkar effekten och hastigheten på startmotorn i bilen, men inte vridmomentet. Välj därför en start med tillräckligt vridmoment från början.

VÄLJ RÄTT STARTMOTOR

Om en startmotor ska fungera i bilen måste du naturligtvis välja en som passar.

Tänk på den inte ska vara i vägen för headers, oljetråg och motorfästen.

Om olika storlekar på kuggkransar finns, vilken har du?  Om du har en Chevrolet motor, kolla innan du köper om ditt motorblock är borrat för både rakt och sned bultinfästning (vissa 400 block har bara snett).

I racingapplikationer, har leverantören av oljetråget specificerat vilken startmotor som kan användas?

Om du har en Ford motor, tänk på att manuell och automat har olika utstick på drevet, därför olika startmotorer.

Hur trångt är det vid headers vid startmotorn?  Om du behöver skydda startmotorn för värme från headers, linda inte in startmotorn i något. Sätt en plåt som hindrar strålnings värmen

Dessa är bara några av de frågor som hjälper dig att välja rätt startmotor.

Slutligen, om du använder bilen för racing, kan vikten vara en faktor att tänka på

SE SKILLNAD PÅ OLIKA HIGH TORQUE STARTAR

En del säljare av High torque startar överdriver ofta hur starka deras startar är, men det är lätt att se hur starka dem är beroende på modell.

HITACHI

På hitachi skiljer locken på motordelen

LITET LOCK 1,4KW = 1,9HK

STORT LOCK 2,0KW = 2,7HK

OLIKA TYPER AV FABRIKAT

Vet vad du köper, se skillnad på dem olika typerna nedan.

Hitachi typ:

Delco typ:

Nippon-Denso typ